DLACZEGO WAŻNA JEST KONSERWACJA PODWOZIA?
Dbałość o należyty stan samochodu pomoże utrzymać go w prawidłowym stanie technicznym przez dłuższy okres. Samochody nie są wieczne, jednak odpowiednio zabezpieczone przed korozją mogą służyć nam dłużej. Regularne konserwacje i przeglądy sprawią, że pojazd będzie wymagał rzadszych napraw. Dodatkowo konserwacja i kontrola jakości pojazdu to dbałość również o bezpieczeństwo pasażerów, a także bezpieczeństwo na drodze, prawidłowe utrzymanie ruchu drogowego. Dlaczego oględziny powinno zacząć się od podwozia? To właśnie ono narażone jest na mechaniczne uszkodzenia, oraz korozje spowodowane wilgocią oraz działaniem soli drogowej. Korozja jest wyjątkowo niebezpieczna, ponieważ nie widać jej na pierwszy rzut oka. Przyznajmy się, jak często zaglądamy pod swoje samochody? Przeważnie zbyt rzadko, co może prowadzić do narażenia naszego zdrowia lub życia. Czasem trudno jednak określić samodzielnie jakość podwozia, dlatego jeżeli nie robiliśmy tego do tej pory, warto odwiedzić warsztat, który posiada odpowiedni do tego podnośnik – specjalista pomoże nam zdecydować o tym, w jakie prace konserwacyjne powinniśmy zainwestować.
KONSERWACJA SAMODZIELNA I WARSZTATOWA
Stanowisko warsztatowe z podnośnikiem możemy wynająć w niektórych warsztatach. Jeżeli nie potrafimy wykonać konserwacji samodzielnie, możemy skorzystać z ofert mechaników. Konserwacja jest ważna, aby uniknąć sytuacji, w której korozja rozprzestrzeni się na tyle, że ostatecznym rozwiązaniem będzie już tylko kasacja pojazdów. Kraków i inne większe miasta może i mają dostęp do konkurencyjnej oferty warsztatów ze stanowiskami do wynajęcia, ale niekoniecznie jest tak w mniejszych miastach; spróbujmy się rozeznać w ofercie. Natomiast jeżeli co nieco znamy się na ocenie jakości technicznej pojazdów, w dodatku nasz samochód nie jest stary, oględziny i konserwację możemy wykonać samodzielnie. Powinniśmy zacząć od dokładnego wyczyszczenia podwozia za pomocą myjki ciśnieniowej; aby rozpocząć konserwację, musimy poczekać, aż podwozie wyschnie. Za pomocą chociażby szczotki drucianej powinniśmy „do gołej blachy” usunąć mniejsze ogniska korozji, jeśli takie zobaczyliśmy, a następnie zabezpieczyć układ wydechowy i hamulce przed środkami antykorozyjnymi. Te nanosimy pędzlem lub za pomocą pistoletu. Pamiętajmy, by taką czynność powtarzać co kilka lat. Lepiej jest zapobiegać niż leczyć – naprawy podwozia wynikające z naszych zaniedbań są zdecydowanie droższe i bardziej skomplikowane niż jego zabezpieczenie.